Wednesday, May 23, 2007

Linsgryta med stark korv

Blev bjuden på middag hos en vän i måndags efter en härlig yogasejour. Trevligt sällskap gör sig ypperligt med god mat (och vice versa). Jag brukar inte lägga korv i mina linsgrytor, men det kommer jag nog göra framöver, för det blev jättegott!100 gram stark hård korv (gärna någon typ av chorizo)
3 stora charlottenlökar (eller annan valfri lök)
1 pkt passerade tomater och lika mycket vatten
1 grönsaksbuljongstärning
3 potatisar, tärnade
1 gul paprika
2 dl röda linser, sköljda
bladpersilja
svartpeppar och salt

Hacka lök och korv och stek på ganska svag värme så korven får svettas ut en massa smak. Häll på tomater och vatten och koka upp. Lägg i buljongtärningen, potatisen och linserna och krydda. Koka i ca 20 min, tillsätt paprikan i tärningar, koka 5-10 min ytterligare, strö över persilja, sen är det klart.

Det räckte till oss två och till två matlådor, så det är väl för typ 4 pers om man har bröd till.

No comments: