Thursday, May 17, 2007

Moules marinières

Det här är en storfavorit hos mig, när jag var yngre kunde jag äta mig proppmätt på att doppa bröd i det fantastiska spadet. Nu blir jag nog hellre mätt på själva musslorna, även om spadet fortfarande är fantastiskt gott.


För två personer till huvudrätt eller fyra till förrätt behövs:
1 kg (1 nät) färska musslor
1/2 dl hackad persilja
4 schalottenökar
1-2 vitlöksklyftor
1,5 dl vitt vin
olivolja
Börja med att rensa musslorna, skrubba dem rena och dra bort alger som musslorna försöker tugga i sig. Kolla så alla lever, kasta de som är trasiga eller inte stänger sig när man knackar lite på dem. Fräs schalottenlök och vitlök i olivolja tills de är genomskinliga. Höj värmen lite och lägg i musslorna. Fräs lite till och rör om under tiden. Häll på vinet och lägg på ett lock. Låt musslorna ångas i det härliga spadet tills de har öppnat sig ordentligt, det tar 3-4 minuter. Dra av kastrullen från plattan och rör ner persiljan. Servera med gott bröd.

No comments: