Wednesday, May 2, 2007

Pastasallad med kyckling och halloumi

Den här sortens sallader gör jag ofta på våren och sommaren och ingredienserna brukar variera efter vad jag har hemma för tillfället. Att ha i något salt brukar vara en smakförhöjare, den här gången var det halloumi men feta eller lite knaperstekt bacon fungerar också bra. Det här är en matig variant som fungerar bra även utan pastan om man inte är jättehungrig. Vill man vegetarianisera den skulle jag lägga till haricots verts eller någon annan typ av bönor.
Till två
250 g kycklingfilé i lagom bitar (jag hade hela innerfiléer)
1/2 paket halloumi
1 pkt färsk babyspenat
150 g pasta av stadig sort, som farfalle eller gnocchipasta
körsbärstomater eller vanliga
Färsk basilika
olivolja
balsamvinäger
salt&peppar

Fräs kyckling filen i smör, tills den är genomstekt, salta och peppra. Koka pastan al dente och spola den ordentligt i kallt vatten så att den inte klibbar ihop. Skölj och dela tomaterna i lagom stora bitar, skölj spenaten och skiva halloumin (jag delade sedan skivorna på hälften). Blanda ihop spenat, tomater och pasta och häll på olivolja och balsamvinäger. Stek halloumin gyllene på båda sidor och avsluta med att toppa salladen med kycklingen, halloumin och färsk basilika.

No comments: