Sunday, May 13, 2007

Potatisbakelse med basilika och getost

Jag har dragit mig lite för att prova det här receptet eftersom det verkade så krångligt, men nu fattar jag inte varför jag inte försökte tidigare. Krångligt var det absolut inte, väldigt gott var det också och dessutom syggt. Igår serverade vi bakelsen till helstekt rostbiff med rödvinssås, men jag kan tänka mig att den passar väldigt bra till annat också, stekt fisk till exempel. Receptet kommer från början från Allt om Mat men är lite ändrat, bland annat var det vårrulledeg och inte filodeg i orginalet och potatismoset var med äggula och vitlök i.

Till 4

3/4 kilo potatis av mjölig sort
1/2 kruka basilika
1/2 dl grädde (fetthalt efter samvete)
25 g smör
salt och peppar
ca 200 g chèvre
några ark filodeg
smält smör att pensla med (eller flytande smör- och rapsolja)
formar av muffinsstorlek (jag använde ett muffinsbleck, men små aluminiumformar går också bra)
bakplåtspapper

Koka potatisen mjuk och mosa med potatisstamp (behåll lite av kokvattnet att mosa med). Vispa det sedan fluffigt med smör och grädde. Hacka basilikan och blanda i den i moset, smaka av med salt och peppar. Klipp bakplåtspappret i remsor och lägg i kors över formarna med ändarna uppstickandes så att bakelserna går lätt att ta upp sedan (jag har inte kommit på det själv, men det är ett helt fantastiskt tips). Klipp filodegen i lagom stora bitar och klä formarna med två-tre lager (tänk på att degen torkar snabbt, så du kan inte göra detta i förväg). Klicka i moset och toppa med en skiva/bit chèvre (jag tog bort kanterna). Kläm ihop filodegen men lämna ett par lufthål. Pensla med smör och grädda i 225 grader ca 10 minuter, tills osten smält och bakelserna fått färg.

1 comment:

Anonymous said...

Tack för tipset, blev en succé till nyårsmiddagen! :-) //En annan Carolina