Saturday, August 4, 2007

Pasta med Karl Johansvamp

Det lär finnas gott om svamp i år. Jag har inte varit ute själv ännu, så jag fick ta av förra årets skörd till den här rätten. Karl Johansvamp är verkligen fantastiskt gott och nu går det ju att köpa torkad i affären, även om den kostar en del. Jag kom på igår att jag egentligen inte vet andra rätter som passar med Karl Johan än pasta och risotto, så det är väl dags att leta upp några. Den här gången blev det i alla fall en klassiker till svampen: pasta och parma.För två personer behövs
150 g pasta
6 skivor parmaskinka
En näve torkad Karl Johansvamp (kan inte ge närmare mängd, jag har ingen våg hemma och hur mycket Karl Johan man tar i får ligga på var och ens samvete ;-)
Olivolja
1,5 dl vitt vin
1 dl Oatly havre (eller grädde)
Parmesan
Salt och nymalen svartpeppar

Lägg Karl Johansvampen i blöt i en skål med vatten. Där kan den ligga ett tag, åtminstone tills du har förberett allt annat. Sätt på pasta vatten, skiva parmaskinkan, riv parmesan, mät upp vätskan, ta en drink. Minst fem, högst 30 minuter kan man kanske säga. Värm olivolja i en kastrull och fräs svampen i oljan. Salta, men tänk på att det kommer i salt skinka senare. Häll på vin och Oatley havre (eller grädde) och låt det koka in ordentligt i svampen medan pastan kokar. När pastan är färdig och ska hällas av, stäng av värmen på plattan med såsen och lägg i skinkan. Lägg upp allt på en tallrik och toppa med riven parmesanost. Basilika är nog också gott, om man har det hemma.

3 comments:

KrakelSpektakel said...

Jag ska be mamma prova med våra kantareller!

Anonymous said...

Karl Johan......den godaste svampen som finns!
Prova att smaksätta köttfärs med torkad smulad KJ.

Linda said...

Ormen: det ska jag göra, tack för tipset!