Tuesday, September 4, 2007

Fylld aubergine med lammfärsbiffar och yoghurt

Auberginer är fantastiskt snygga grönsaker även när de är tillagade, eller hur? Jag köpte två stycken igår, en vanlig och en strimmig utan att veta vad jag skulle göra med dem. Efter lite funderande kom jag på att det skulle vara gott att gratinera dem med tomater och fetaost , och eftersom jag dessutom hade lammfärs hemma kunde jag göra färsbiffar med en massa vitlök i till.
Till 2 vuxna
2 medelstora auberginer
1/2 gul lök
2-3 tomater
1/2 paket fetaost
olivolja
salt och peppar

lammfärsbiffar:
400 g nymald lammfärs
3-4 vitlöksklyftor
salt och peppar
olja att steka i
turkisk (eller annan fet) yoghurt till serveringen
Dela auberginerna och gröp ur "köttet". Lägg det i en tallrik och strö över någon matsked salt, sätt en annan tallrik som tyngd ovanpå. Låt stå i 30-60 minuter. Häll bort vätskan som runnit ur auberginen och skölj bort saltet. Låt torka väl. Tärna aubergineköttet och fräs lätt i olivolja. Hacka löken och fräs den mjuk i lite olivolja. Tärna tomaterna fint och ta bort kärnorna. Hacka fetaosten. Blanda auberginekött, tomater, lök och fetaost och lägg tillbaka blandningen i de urgröpta auberginerna. Peppra lätt. Baka i 200 graders ugnsvärme i ca 40 minuter.
Blanda lammfärsen med pressad vitlök, salt och peppar. Forma biffar av smeter. Stek på ganska hög värm tills de är så genomstekta du vill ha dem. Servera auberginerna och färsbiffarna med naturell yoghurt av fetare sort.

4 comments:

Nässelblom och choklad said...

Åh, vad hungrig jag blir. Auberginen låter verkligen mumsig... Lammfärsbiffar står jag dock över av vegetariska skäl.

Carolina said...

nässelblom&choklad: Auberginerna går utmärkt att äta på helt egen hand också såklart (servera gärna med en klick naturell yoghurt även då). De var verkligen urgoda!

Nässelblom och choklad said...

När jag tänker lite mer på saken kanske jag vill göra lammfärsbiffar också. Det händer ibland (Inte så ofta att jag är van vid det) att jag lagar någon kötträtt till andra. Då låter biffarna faktiskt goda, men var hittar man nymald lammfärs. De gånger jag ska göra något med köttfärs, förstår jag inte var jag ska få tag på fräsch sådan. Senast fick jag det från en bonde i Hälsingland, men om man vill ordna köttfärs eller i det här fallet lammfärs lite smidigt. Var går man då? Kanske självklart för alla andra men inte för mig!

Linda said...

Jag brukar bara köpa... köttfärs är en dagsfärsk produkt så den mals i affärerna på morgonen och har bara en dags hållbarhetstid. Annars kan man alltid köpa köttet i bit och be dem mala i affären.