Monday, September 10, 2007

Lamm med äppel- och rosmarinsås


Det här receptet hittade jag i fredagens DN och bestämde mig för att prova direkt, det är precis sådana höstsmaker som jag brukar gilla. Receptet var lite svårtolkat tyckte jag, det framgick inte tydligt om äppeltärningarna skulle mosas, vara kvar som bitar eller silas bort. Vi körde på mellanvarianten. Stektiden var åtminstone i vår ugn betydligt längre än 20 minuter. Tyvärr misslyckades jag lite med bilden vilket är synd för det blev väldigt gott.
ca 600 g lammentrecôte eller fläskfilé
smör till stekning
salt och peppar
Såsen:
1 syrligt äpple
ett tiotal blad av färsk rosmarin
1 msk smör
2 dl vatten + stekskyn
1 1/2 msk kalv- eller kycklingfond på flaska eller 1/2 hönsbuljongtärning
1/2 msk arrowrot eller maizena
1 tsk honung
salt och peppar
Sätt ugnen på 150 grader. Färgsätt köttet runt om i lite smör i en ugnstålig panna på spisen. Salta och peppra. Stick in en köttermometer mitt i köttbiten och sätt in i ugnen. Stek till en innertemperatur på 65 grader, räkna med att det tar cirka 20 minuter. Låt köttet vila en stund innan det skärs upp i skivor till servering. Skala och skär ett halvt äpple i tärningar till såsen. Stek det i lite smör tillsammans med rosmarin. Tillsätt vatten och fond, alternativt buljong. Red såsen med maizena eller arrowrot utrört i en matsked vatten. Smaka av med honung, peppar och eventuellt salt. En potatisgratäng eller haricots verts vända i lite smör passar fint som tillbehör.

No comments: