Thursday, September 27, 2007

Älgfärsbiffar med pepparrotsyoghurt och kantareller

Nu blir det två färsrecept i rad men så kan det bli ibland. Det här var helt suveränt, lite som biff à la Lindström på älg och utan rödbetor (som man säkert hade kunnat ha i om man hade velat och haft det hemma). Pepparrotsyoghurten var perfekt till, och dödade inte alls smaken på kantarellerna som jag var rädd för. Jag gjorde faktiskt en skysås till också, bara för att min man inte brukar gilla kokt potatis utan klassisk sås, men den hoppar jag över i receptet nedan.

Receptet tillägnar jag förövrigt Vimse, nyss hemkommen från älgjakten :)

Till 4

600 g färs
2 msk kapris
1 dl matlagningsgrädde
1 ägg
salt och peppar
kantareller att toppa med
smör att steka i

pepparrotsyoghurt:
3 dl matlagningsyoghurt (eller avrunnen vanlig)
ca 3 msk färskriven pepparrot
salt och peppar

Potatis och grönsaker efter smak (vanlig kokt potatis passade jättebra)

Rensa kantarellerna och lägg dem i en panna på ganska hög värme tillsammans med en matsked vatten. När all vätska kokat ur svampen tillsätter du en klick smör, saltar lätt och steker tills de ser färdiga ut. Ställ dem åt sidan. Blanda ihop ingredienserna till pepparrotsyoghurten så att smaken hinner "sätta sig". Blanda sedan ihop ingredienserna till färsen och forma lagon stora biffar. Stek i smör på medelvärme, 4-5 minuter på varje sida (beroende på hur tjocka de är). Vi stekte i samma panna som vi hade gjort kantarellerna i, det gav extra god smak. Lägg upp biffarna på tallrikar, värm snabbt på kantarellerna i stekpanna eller mikro och toppa med dessa. Servera med potatis, pepparrotsyoghurt och goda grönsaker.

3 comments:

Dubbelörn said...

Jag är en av dem som kikar in hos er nästan varje dag o glömmer kommentera frö jag har fullt upp med att ta ner era supersmariga recept!!

Nu är det bot o bättring!

BÄgge färsrätterna låter så otroligt goda så dessa ska testas här hemma. Vi har tillgång till en massa vilt o vi maler även färs. Viltfärs är så gott...

Tack för en kanonbra sida!
Kram

Carolina said...

Tack, vad kul att du gillar bloggen! Vi gillar såklart kommentarer, det är så mycker roligare att skriva när man får feedback :)

Linda said...

Det tycker jag också att det är, men jag hoppar över att göra ett inlägg om bananen jag nyss åt. Det är typ det enda jag äter nu. Jag har skurit ner från yoghurt till och med :( Nä, min man kommer hem snart och lagar mat åt mig! Förhoppningsvis kommer det lite trattkantarellbilder och recept efter helgens äventyr!