Sunday, September 30, 2007

Äppelkompott med mandeltäcke


Den här äppelkakan lär ha vunnit pris i ICA-kuriren någon gång och det kan jag förstå. Jag bytte ut lite av sockret mot vaniljsocker, men hade jag haft vaniljstång hemma hade jag nog låtit en sådan koka med istället.

Ingredienser 4-5 port.:
4-5 stora, syrliga äpplen
1 dl vatten
1 dl vitt vin eller matlagningsvin
1/2-1 dl socker (beroende på äpplenas syrlighet)

Täcke:
100 g smör
1 dl strösocker
100 g skållad och mald sötmandel
1 ägg

Skala och kärna ur äpplena och skär dem i 6-8 klyftor. Koka klyftorna i vatten, vin och strösocker till en ganska lös kompott.Rör samman ingredienserna till täcket så det blir en jämn smet.Bred ut äppelkompotten i en smord ugnssäker form och täck med mandelsmeten. Grädda kakan i 225 graders ugn cirka 20 minuter. Servera den ljum med iskall vaniljsås.

3 comments:

Anne said...

Tänkte testa den här ikväll. Men ska smöret vara smält, eller bara mjukt?

Anna said...

haha åå jag blir alldeles lycklig. jag hittar mer och mer av dina recept som jag måste prova.

Benno Russell said...

Lovely bblog you have