Monday, October 27, 2008

Pasta med avocadosås


Den här påtvingade mjölkfriheten ställer till det lite för mig, jag använder annars mycket ost och crème fraiche i min matlagning. Framför allt pasta tycker jag är svårt, det blir liksom variander på tomatsås och köttfärssås och sedan tar det stopp. När systrarna och deras män åt middag tillsammans igår testade jag i vilket fall ett för mig helt nytt koncept, avocado som bas i pastasås. Resultatet blev lyckat, så det kommer nog fler variationer på det här skulle jag tro!
Pasta med avocadosås, till 4
4 mogna avocado
1,5 pkt bacon
lite pressad lime
en näve körsbärstomater
en näve färska basilikablad
olivolja
salt och peppar
bavette (eller annan pasta)
färskriven parmesan (för dem som får äta mjölkprodukter, buhuuu)
Klipp baconet i småbitar och stek det riktigt knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper. Mosa avocadorna och pressa i lime (lite mindre än en halv tror jag är lagom, men smaka av). Häll i ett par-tre matskedar olivolja, salta och peppra och blanda väl. Rör ner baconet. Skär körsbärstomaterna i kvartar och klipp eller riv basilikan i strimlor. Koka pastan al dente och häll av den. Täck botten av pastakastrullen med olivolja och hetta upp. Lägg i tomaterna och rör runt, låt fräsa en kort stund. Ta av från värmen och rör ner pastan och avocadoröran, lite i taget. Se till att allt blir ordentligt blandat. Lägg upp på tallrikar och strö över basilikan och rejält med parmesan. Mal lite extra svartpeppar över och servera!

5 comments:

Ehsanologi said...

Hej igen.

Ni har så mycket bra tips, så jag tippsar vidare... på Din Gata 100,6

givetvis får ni full credd för recept och allt.

tack så mycket.
// ehsan

Carolina said...

Vad kul! Jag brukar lyssna på er i P3 ibland :)

Anonymous said...

Om du inte vill ha gräddiga såser, så testa pasta med bara olivolja och olika tillbehör. Massor av hackad bladpersilja, chili, och vitlök är min favorit. Kan toppas med lite smulat bacon om man vill. Lite getost eller fårost borde du kunna toppa med också va?

Men jag ska absolut testa avocado som pastasås, det har jag nog aldrig gjort förut. Tack för tips!

-icka-
Aff

natz said...

åh jag älskar avocado.. har aldrig testat det som pastasås men det får jag ju göra nu när ni lagt upp ett så gott recept :)

Carolina said...

-icka-: Tack för tipset, jag har liksom glömt bort olivoljan bara för att jag inte får äta parmesan!