Tuesday, April 7, 2009

Surdegsbröd på råg

Första brödet bakat på Camilla Plum-surdegen! Det blev jättefint, men jag fuskade faktiskt och hade lite lite jäst också eftersom jag inte hade koll på jäskraften i surdegen. Brödet skulle ha blivit ett solrosbröd, men solroskärnorna var visst slut. Hade de inte varit slut hade jag haft 1/2 dl i degen och ytterligare ett par matskedar ovanpå. Brödet är utbakat som ett av Jan Hedhs Baselbröd ur boken "Bröd", men jäst och gräddat i brödform.

1 limpa
Fördeg:
en gnutta jäst, kanske 5 g
ca 1 dl rågsurdeg
1,25 dl vatten
2 dl fint rågmjöl

Rör ut jästen i vattnet, rör ned surdeg och mjöl. Se till att allt blir ordentligt blandat (har du en degknådarmaskin använder du naturligtvis den, men jag har tyvärr inte det). Låt jäsa i minst två timmar, gärna tre-fyra.

Deg:
En gnutta jäst till, ungefär som sist
1,25 dl vatten
1 tsk salt
4-5 dl vetemjöl med hög proteinhalt (bakvetemjöl special duger, men det finns mycket bättre)

Rör ut jästen i vattnet, häll blandningen över fördegen och tillsätt saltet. Blanda väl. Häll sedan i vetemjölet och arbeta degen ordentligt (har du en maskin kan du ha i saltet sist, det är tydligen att föredra. Dock rekommenderar jag _inte_ att göra så om du arbetar degen för hand, det blir lätt ojämnt). Degen ska vara ganska lös men ändå lättarbetad.

Låt jäsa två till tre timmar och stöt ihop degen någon gång under den tiden. Ett tips jag tagit till mig från Jan Hedh är att jäsa degen i en oljad bunke (han säger "lätt inoljad plastlåda med lock" men jag har ingen så stor plastlåda så jag oljar en bunke och lägger plastfolie över), den blir mycket lättare att få ut utan att förstöra porösiteten (finns det ett sådant ord?) då.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Forma två avlånga bullar, mjöla dem lätt runt om och lägg i en brödform med bakplåtspapper i (går bra med ett stort ark som sticker upp över alla kanter) så att de sitter ihop till ett bröd. Verkar det jobbigt kan du forma hela degen till en limpa och lägga den i brödformen istället. Låt jäsa till dubbel storlek, ca en timme.

Sätt ugnen på 275 grader, när du sätter in brödet sänker du till 200. Släng in en näve isbitar i ugnen så får du en fin skorpa. Grädda i 40-45 minuter, öppna gärna luckan och släpp in luft ett par gånger under tiden. Stjälp upp brödet på ett galler och låt svalna.

No comments: