Tuesday, August 11, 2009

Pesto



Jag vet att jag har bloggat om pesto förut men det tål att göras igen. Det här var vår lunch idag, så enkel, så snygg och så god. Hemgjord pesto blandad med bavette-pasta från Barilla, generöst med ruccola och några pinjenötter på toppen. En tomatsallad med körsbärstomathalvor i olika färg och en näve skivade oliver till. Jag förstår faktiskt inte varför folk köper pesto på burk när det går så himla snabbt att göra själv och blir så otroligt mycket godare. Går dessutom bra att frysa in (jag gör småkluttar på ett plastfolieark, fryser så och lägger sedan över i burk så är det lätt att ta ut rätt mängd sedan).

Spaghetti med pesto, till 4:
2 krukor basilika
1/2 dl färskriver parmesan (lite midre går också bra, men jag gillar parmesansmaken)
1/2-1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor
3 msk pinjenötter
salt
Spaghetti
en rejäl näve ruccola och några pinjenötter att dekorera med


Mixa samtliga ingredienser till en ganska slät, knallgrön smet (vitlöken kan det vara bra att grovhacka först). Smaka av med salt. Koka pastan enligt anvisningar på paketet. Häll av denn och lägg tillbaka i kastrullen. Ställ kastrullen på en varm platta och klutta i peston lite i taget i spaghettin och rör så att allt blandas väl. Lägg upp på tallrikar (gärna varma) och dekorera med ruccola och pinjenötter.

No comments: