Sunday, August 16, 2009

Squashsoppa

Varje år får vi mängder av helt enorma squash (squashar?) av mina svärföräldrar. Vi får jobba hårt för att laga upp allt, och en återkommande favorit är den här soppan (en av femåriga dotterns favoriträtter). Vi äter oftast någonting matigt till soppan, antingen en rejäl sallad och mackor eller pannkakor eller våfflor efteråt och då räcker det här receptet lätt till hela familjen.

Till 4
1 stor gul lök (gärna färsk)
1 stor squash (2 st om man väljer zucchini av den storlek som säljs i affärerna)
olivolja att steka i
3/4 liter grönsaksbuljong
salt och peppar
några revor färsk timjan, eller 1/2 tsk torkad finsmulad
en klick crème fraiche

Ta fram en rejäl kastrull. Hacka löken och fräs den mjuk i oljan, den ska inte ta färg. Dela squashen på längden och skrapa bort det mjuka innanmätet med hjälp av en liten sked. Skiva sedan squashen och dela varje skiva i mindre bitar. Lägg i bitarna i kastrullen och fräs även dem lätt. Häll på buljongen. Låt koka upp och koka i ca 20 minuter, rör ibland. Smaka av med salt och peppar. Häll upp i tallrikra och klicka i lite crème fraiche i varje tallrik. Dekorera gärna med en timjankvist.

4 comments:

Fröken Dill said...

Vilken god soppa! Jag har ett toppenrecept på squashgratäng som jag ska blogga om så snart odlingarna producerat några bra squashar.
Hälsar fröken Dill

Linda said...

Squashsararararar kanske?

zelca said...

Såg jättegott ut, ska testas - fast jag köper min squash så det är inte lika mycket sport ... Jag brukar göra squashkaka som tillbehör, kanske något att satsa på?

http://roslagsmat.blogspot.com/2008/04/snorig-mamma-febrig-bebis.html

SanktaCecilia said...

Aooo! Va bra med nya recept:) Mina föräldrar hobbyodlar jätte squashar(?) och ger till mig att tillaga. Så squash äter vi på längden o tvären o bredden så här års. Grillad, stekt och wokad är tillsammans med Zelcas squashkaka storfavoriter. Gammal hederlig grönsaksfräs eller ratatouille (stavning?) att frysa in funkar ju alltid.

Om du vill ha så har jag två suveräna recept på squashostkaka (hostkaka haha...) samt bostongurka med squash. Hojta till på aff i så fall.

Och stort tack för en som vanligt superfin och inspirerande matblogg!