Wednesday, October 13, 2010

Äppelkaka med mandelmassa och pinjenötter

Om det har undgått någon kan jag säga det igen: jag älskar äppelkakor! Den här varianten hade han som har den italienska delin på vår gata bakat förra hösten, det är en vanlig äppelsockerkaka som är toppad med smulad mandelmassa och pinjenötter. Jag har varit sugen på att baka en egen sedan dess, men det blev inte av förrän alldeles nyligen. Den passar fint som efterrätt med lite vispad grädde eller vaniljglass till.

125 g smör
2,5 dl socker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2-3 äpplen
mandelmassa
en näve pinjenötter

Smörj och bröa en form. Smält smöret i en kastrull (ta en stor, hela smeten ska få plats!) och rör sedan ned de övriga ingredienserna. Ta äggen ett i taget och mjölet i omgångar så blir det lättare att få smeten slät. Bred ut smeten i formen.

Kärna ur och klyfta äpplena, tryck ned klyftorna i smeten. Smula eller riv mandelmassan och strö den tillsammans med pinjenötterna över kakan. Grädda i 175 grader ca 30 min.

2 comments:

Maria said...

Mmmm, låter smarrigt. Men vi tål inte pinjenötter i familjen - går det att byta ut mot solrosfrön tro? *funderar*

Carolina said...

Med solrosfrön blir det nog lite knaprigare än med pinjenötter med det borde ändå gå bra tycker jag. Eller kör med bara mandelmassan, inte fel det heller!